diPOWERkan oleh , NUFFNANG

Friday, April 29, 2011

CINTA DAN JODOH


cinta . cinta tu susah diagak . cinta yang sahih , adalah cinta yang hanya mengenal cinta bukan pada rupa , bukan pada harta , bukan pada darjat . tapi seperti yang aku ada kata sebelum ni , cinta bukan sekadar cinta , perlu juga usaha untuk lebih maju dan bahagia .
punya cinta , tanpa jodoh , adalah mustahil untuk bersatu . tapi jodoh boleh kita usahakan .
10 TANDA CINTA DAN JODOH . (yang bujang sahaja . cik abang yang beristeri 1 , 2 , 3 tidak digalak kan . yang beristeri 4 jangan cari pasal)


1. BERSAHAJA

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.



2. SENANG BERSAMA

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.


3. TERIMA KITA SEADANYA

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.


4. SENTIASA JUJUR

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.



5. PERCAYA MEMPERCAYAI

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.


6. SENANG BERKERJASAMA

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?


7. SALING MEMAHAMI

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.


8. TAMPILKAN KELEMAHAN

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.



9. KATA HATI

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.



10. SOLAT ISTIKHARAH DAN TAWAKKAL

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

-sumber dari iluvislam.com-



dan yang paling utama sekali , CINTA dan JODOH anda adalah BERLAINAN JANTINA !!!
jika anda seorang LELAKI maka WAJIB lah CINTA dan JODOH anda seorang PEREMPUAN . dan jika anda seorang PEREMPUAN maka WAJIB lah CINTA dan JODOH anda seorang LELAKI !
SELAMAT MENCUBA :)


Thursday, April 28, 2011

REDHA DAN POLITIK

maaf kalau ada yang bertanya , maya kenapa tak update ? aku bukn bz cuma aku menghadapi kesukaran untuk update sebab BEROKBAND AKU DAH LIMITTTTTT !!!!
kalau cakap pasal marah dengan berokband aku ni , memang sampai minggu depan pun tak habis . mari kita cerita pasal lain .


mula mula aku nak cakap pasal entry aku yang lepas . agak ramai yang tak berpuas hati dengan entry aku yang minggu lepas (KLIK SINI). adat menulis , mesti ada yang suka , ada yang tak suka .


ada yang melemparkan komen komen yang agak menyayat hati juga berbaur kelembuan . tak apa . aku redha . nak buat macam mana . aku bukan boleh puaskan hati semua orang . dan aku suka dan bersetuju dengan sorang pengkomen ni :)
  


mungkin antara mereka tak paham apa yang aku cuba sampaikan . ade jugak yang boleh paham . tak pe lah biarkan mereka berkata apa yang mereka mahu . kau tak suka apa aku tulis tak apa . kalau aku salah kau tegur aku cara yang munasabah atau aku akan layan kau dengan penuh kekejian .

**********************************************************************************************

POLITIK ? putar belit politik . budak darjah dua pun dah pandai main politik sekarang .
dua tiga hari lepas aku ade berbalah dengan sorang cik abang ni pasal politik . akhirnya aku mengalah sebab aku malas nak berdebat dengan dia . sebab aku ni cepat angin . kang tak pasal boleh bergaduh dengan cik abang tu . "mengalah tak semestinya kalah kan ?"
sekarang ni dengar apa budak lapan belas tahun ni nak cakap pasal politik ye cik abang kakak .
setiap kali aku bukak buletin utama kat tv3 pukul 8 malam , tajuk utama dia ? POLITIK . berita berita dekat surat khabar banyak nya pasal ? POLITIK .



tambah pulak kalau ada adun yang baru dijemput ke alam lain , lepas tu ada pilihan raya kawasan . hahhh ! time tu lah semua budi baik ditabur , janji lapan tahun lepas diperkota . time itu lah baru wujudnya orang miskin yang perlu dibantu . aku dah biasa sangat situasi macam tu .
BAIK KERAJAAN BAIK PEMBANGKANG ! SAMA JE !
jangan nak memandai assume (membabi buta) kata aku ni sokong kerajaan , atau pembangkang . undi anda adalah rahsia !


aku semak tengok orang dok pum pam citer pasal politik . mula mula politik , lepas tu boleh sampai kemana mana . bila bercakap pasal politik , mula lah dok mencari salah masing masing . macam pasangan kera cari kutu ," i cari kutu u , u cari kutu i " . lagi lagi pakcik pakcik yang dok kat kedai kopi , cerita pum pam . anak bini kat rumah ntah makan ntah idak . amek politik , sumbat dalam perut anak bini




bila bercakap pasal politik , akan timbul cerita RASUAH . hahhh ! cerita pasal rasuah ni . common sangat . baik melayu , cina atau india . bahkan iban , dusun , dan semua kaum kaum kat malaysia ni sangat mudah terjebak dengan rasuah .


selalu nya RASUAH ni pasal apa ? DUIT kan ? KUASA kan ? haaa . mana ada manusia yang tak teringin nak punya DUIT dan KUASA . aku dulu masa sekolah rendah pun dok join pilihanraya ketua kelas . tak dapat ketua , jadi penolong pun redha .


baik yang berpegang kepada islam atau pun tidak . kadang kadang kita terlalu jegil kan mata kita untuk cari kesalahan orang . sampai kesalahan depan mata kita , terus jadi buta . berpegang kepada islam bukan confirm orang tu betul betul jujur dan ikhlas "RAMBUT SAMA HITAM HATI LAIN LAIN"



bagi aku , siapa pun yang memerintah , siapapun yang memegang kuasa , tak akan lari dari kesalahan . kita bukan dalam zaman rasulallah SAW .tak ada umat muhammad yang sempurna segalanya . umat muhammad ni sangat mudah terpengaruh dengan iblis laknatullah kan . sama macam aku .


aku budak umur lapan belas tahun . tak reti sangat kalau nak berbalah pasal politik ni . jangan tunjuk hebat nak berbalah dengan aku pasal politik . jemput datang rumah berbalah dengan abah aku . tengok siapa nagis dulu . ini apa yang aku paham . aku ambik isu ni secara menyeluruh . kalau pasal politik ni , LAKI BINI PUN BOLEH TIDUR ASING . ini kan pulak rakyat jelata . negara timur tengah pun perang besar pasal politik jugak .


ini baru aku menulis pasal politik malaysia . kalau aku cakap pasal dunia ? tahun depan baru korang boleh baca entry nye kot . ikut kan banyak lagi yang aku nak tulis . tapi sampai sini dulu . aku nak pergi tukar absober sang kancil yang patah mungkin pasal aku langgar lubang atas jalan (haa lubang ni pun ada sangkut paut asal politik jugak ni ) tambah pulak dengan berat beban aku =='

Sunday, April 24, 2011

6sebab gadis tak suka motor . vroommm vrrooommm

setelah 2 3 4 hari tak update , ni baru ada masa nk update . ni update dalam sedikit kemarahan dengan kaum adam kita ni . suka sangat bagi spekulasi pelik pelik dan aku anggap agak keterlaluan


5 SEBAB KENAPA GADIS GADIS TAK SUKA NAIK MOTOR .

1. sebab utama . korang oenah tengok berita kan . selalu time time nak raya diorang ada keluar kan statistik kenderaan berisiko kan ? haaa tengok yang mana paling berisiko? MOTOSIKAL !!

2. selalu nya yang memandu motosikal ni lelaki kan ? kalau yang semenggah bawak nye tak pe . ni dah macam beruk dapat motor . sangat berbahaya . macam kat bawah ni


3. motor takde bumbung kan ? kalau hujan ? tayang ,muka bawah jambatan ? kalau yang pergi kerja balik kerja tu biasa lah . ni kalau awek yang pakai cantik cantik nak g dating tu ? tambah pulak baru ontheway nak g dating . kalau sempat jumpa jambatan tak pe . kalau tak sempat ? balik umah tengok tv je lah .
4. bagi awek yang pakai tudung pulak , lagi lagi yang pakai kain pergi kerja . naik motor , kene angin . terselak selak kain awek tu . kejap kejap pegang kain . kan dah susahh macam tu .

5. motor tak de tingkap . terbuka . kalau lalu sebelah bas/lori yang dah lapan tahun tak servis eksos nye ? kenyang makan asap hitam .
6. kalau lepas hujan , lopak air tepi jalan . sekali kenderaan lain langgar , shuuuuuuuu . basahhhhhh .


ni antara enam je yang aku boleh fikir buat masa ni . yang lain kalau ade aku update lagi .


bagi aku , naik motor ni memang menjimat kan . nak pergi kerja jimat , boleh elak traffic jamm . tapi kalau dari muda sampai tua , anak dah 5 orang pun tak kan nak pakai motor lagi ? sesak napas aku .

entry aku bukan menghina ke apa . tapi untuk buat kaum adam sedar . jangan lah nak cakap kami kami kaum hawa ni memilih ke apa . kami sayang kan nyawa kami .
jangan samakan zaman dulu dengan sekarang . bapak aku dulu pun pergi kerja ulang alik pakai motor . dulu lain sekarang lain . dulu jalanraya tak bahaya macam sekarang .


dulu orang orang masih punya rasa timbang rasa ketika memandu . bukan mcm orang sekarang .

dan kaum adam , aku pasti , kalau korang punya adik perempuan pun , korang mesti nak adik korang dapat pasangan yang ada masa depan , lengkap serba serbi kan ? korang mesti tak nak adik korang berhujan panas naik motor kan . so jangan lah lempar spekulasi yang pelik2 . sama je . usaha untuk majukan diri perlu ada .


kalau aku , bapak aku memang tak kasi aku bawak motor . abang aku en gaban pun tak kasi jugak . diorang cakap , bahaya . kalau eksiden ke apa susah . kang kalau mati katak tengah jalan , sia sia je bapak aku bagi aku makan sampai gemuk .
 
entry ini aku ujudkan , bukan untuk menghina sesiapa . cuma untuk memberi sedikit kesedaran supaya tidak melemparkan spekulasi yang aneh terhadap wanita . jugak aku nak bagi sedikit sokongan untuk kita sama sama lebih berusaha .

cara aku mungkin sedikit kasar dan mengguris hati tapi , ini cara aku . ambil nya ke arah lebih positif .





kehadapan para penunggang motosikal ,

aku buat entry ni bukan untuk menghina atau memperkecil kan sesiapa . sikit pun tak terniat dalam hati aku . aku cuma nak bagi sikit dorongan untuk korang lebih berusaha memajukan diri . dan aku nak anak bangsa kita maju macam bangsa lain . aku harap korang faham . lepas ni kalau jumpa aku tepi jalan jangan lah korang langgar aku . kesian lah kat aku ye .

yang ikhlas , -maya-

Wednesday, April 20, 2011

susah sedar senang lupa

datang dan pergi . lumrah hidup . macam tu jugak dengan kawan . kawan datang dan pergi . susah cari , senang pergi .
kawan makan kawan , gunting dalam lipatan , duri dalam daging , harapkan pagar pagar makan padi , tikam belakang , aku dah jelak dengan kawan kawan yang jenis macam tu . tak kira lelaki tak kira perempuan .

dan selalu jugak kalau susah , ada masalah , bukan main hari hari dok telefon . kalau dah senang , tanya khabar pun takde .
bukan semua tapi kebanyakan . aku masih ada lagi kawan kawan yang boleh buat susah dan senang . aku hargai perKAWANan kitorang .
buat BEKAS KAWAN , aku ucap terima kasih pernah jadi kawan . perkara biasa lumrah manusia , jumpa yang lebih baik , yang lebih agung , yang lebih hebat , yang lama dilupakan . walaupun yang lama tu lah yang tolong kau tengah tekapai kapai kesusahan .

bukan niat mengungkit tapi sekadar meluah rasa . meluah kan rasa yang orang tak kan pernah pedulik . siapa yang heran tulisan tempelan macam ni . banyak lagi bende penting yang perlu diendah kan . aku tau semua tu .
semua orang pernah rasa menolong dan ditolong . semua orang sedar masa menolong tapi berapa ramai yang sedar masa ditolong ? sama je . aku pun macam tu . kadang tak hargai masa ditolong .
kawan yang pergi buat aku jadi terpinga pinga , tertanya tanya , kenapa kau pergi ? kenapa kau hilang ? jawapan yang aku dan sesiapa pun tak pasti melainkan tuan punya hati .

apa pun hidup perlu diteruskan . kawan bukan segala nya . tanpa kawan hidup masih boleh diteruskan walau pun susah . tak perlu rasa hina kalau takde kawan . kalau kita senang kawan sendiri akan cari kita . kalau susah ? pandai pandai lah berdikari .
mungkin sedikit bosan bila takde kawan tapi kadang kadang menyampah bila ada kawan yang menyusahkan .


kepada kawan kawan aku yang kau orang rasa aku kawan ,
terima kasih sebab jadi kawan aku . aku sangat hargai kau kawan aku . aku harap kau akan jadi kawan aku sampai aku expired date . kau kawan aku selagi kau tak tikam aku dalam sedar mahupun tanpa sedar . aku mintak mahap ujung rambut sampai hujung kuku jari kaki kalau aku ada sakitkan hati korang . kalau aku ade salah apa apa kau bagi lah tau aku . kalau kau sakitkan hati aku sikit sikit , takpe lah . aku mahap kan . tapi kalau kau dah tikam aku kaw kaw , moga kau mati nanti tak jadi bangkai . jadi lah orang yang berguna .
kawanmu, -maya-
credit to EKAMIL PHOTOGRAPHY @ EKAMIL RAZALI (click for fantastic photos) for the photos :D

Monday, April 18, 2011

BUDAK GEMOK BUDAK GEMOK BUDAK GEMOK

hahh !! 3 hari aku tak update . macam macam masalah yang jadi . sakit betul hati aku . laptop aku kene sorok . 3 hari 3 malam aku mencari . sungguh menyusah kan hidup aku . walau di mana pun ia nya disorok , tapi macam biasa , aku yang hebat ni pasti akan menjumpainya ! aaaahhhhhaaahhhhh ! lepas ni aku rasa aku nak pasang GPS dekat laptop aku . takde susah payah aku nak cari . tiga malam aku bersedih tak makan tak minum cari laptop aku . tangisan dan air mata bla bla bla okay itu aku tipu .
setelah aku belek belek cermin umah aku , ke depan ke belakang , gostan undur , aku belek belek badan aku , bukan main mendadak lagi badan aku naik . maklum lah handle syarikat tanam anggur ni kan . goyang kaki , makan tido , lama lama lemak lemak pun bercambah .

indahnya idup jadi kucing ni . haiiihhhh . tapi syukur la aku ni manusia . boleh jugak korang baca blog aku ni :D

kalau aku kucing tak pe pulak lah obess macam ni =='


maka dengan ini , aku pun akan start balik amalan diet yang lama dulu aku tinggal kan . aku akan kembali menjimat kan beras kat dapur umah aku . jagalah kau wahai lemak lemak durjana ! hahahaha (ketawa kejahatan)
kadang kadang aku tepikir , kenapa lah aku tak dilahirkan sebagai kucing ke , badak ke , biawak ke . mesti tak heran kalau gemok gedempol sekali pun . kalau kucing gemok diorang tak ejek pon . jumpe kucing gemok tengah jalan tak de pon ejek "KUCING GEMOK KUCING GEMOK KUCING GEMOK !!" . tapi kalau aku gemok jumpe tengah jalan ade je yang ejek "BUDAK GEMOK BUDAK GEMOK BUDAK GEMOK!!!" .

BEROK GEMOK BEROK GEMOK BEROK GEMOK =='

kadang kadang aku rase macam nak je santau orang orang yang suka mengejek ngejek ni . macam lah diri tu perfect sangat . tapi biasa lah adat manusia . burok orang nampak je . burok sendiri pejam mata . haiihhhhh . kenapa lah jadi manusia . kenapa tak jadi tempayan ke , siput pandan ke . bingai .
dah penat merepek aku nak sambung pakai kan quitex kat membe aku yang cun ni (sheera brader brader sila click). ciawww
eh ehh sebelum aku lupe , aku nak trimas kat luqmen(gadis gadis sila click) yang hensem tafff macho lagi bergayo sebab tolong aku edit icon kt atas tuu . tuu tengok menatang yang kaler ijo tuu . comel kan ? haaaaa :D

Friday, April 15, 2011

blog aku dan lukas

pukul 7.25 pagi .
aku belum tidur . hadoii . senak dah kepala aku ni . apa aku buat ? haaa . tengok blog aku . dah lain kann ? itu lah yang aku buat . tambah sikit sikit .


sempat aku jengah blog beberapa orang tadi . jeles tengok site diorang . cantik je . biasa lah sifat manusia . ade je je sifat hasad dan dengki . man boleh tengok orang lebih kan ? hihi . tak payah geleng kepala tak setuju . itu lah hakikat yang sebenar nye .
setelah aku menggobek , menguji kaji , aku dah mula faham sikit macam mana nak buat blog aku jadi cantik . walaupun tak cantik mana kann . maybe better then before .
habis pasal blog , aku nak citer pasal lain ni .
 

aku nak cerita pasal seorang mamat yang aku kenal dekat skype . mamat ni matsalleh US . cute tak payah cakap la kan , dengan gigi pagar dye . haihh . aku rasa kalau dye duk sini , memang gadis gadis gila lah tengok dye . plus badan dye taff taff . adeii . tergugat jugak aku tengok dye . kalau aku nak ngorat dye boleh je , sebab tengok gaya dye macam suke je kat aku . hihi (perasaan) tapi malang nya , jarak menghalang . haihhh

apa yang buat aku tertarik kat mamat ni ? haa ni nak citer .
masa aku tengah dok gobek gobek blog aku , aku sempat usha facebook . aku tengok notification , dye komen gambar aku . aku ingat dye speaking la . rupa nya dye tulis melayu . tergelak aku baca dye komen . "makanan itu kelihatan bagus! la" itu yang dye komen . betul bahasa melayu . maklumlah copy dari google translate .
  
sebelum ni memang aku selalu sangat chat ngan dye . aku ade jugak ajar dye bahasa melayu . lepas tu aku suruh dye belajar sendiri kat google translate . aku selalu ketawa bila dye cakap "maya awak cantik " haha . comel gila masa dye cakap melayu . hoho .


mata aku dah mula ngantok . badan dah penat , jerawat aku dekat hidung dah membesar , aku nak offline , tapi mamat ni beria tak bagi aku offline . dye cakap dye nak sembang dengan aku . aku layan kan je lah kerenah dye . lepas layan dye , terus tak jadi aku nak offline . segar bugar jadi nye .




tengok dye senyummm . menggoda betul . awwwww ♥


hey lukas ! ur photos is here . LOL . tengok dye malu malu bila dye dapat tau aku nak print screen . awwwww comel ♥



masa aku tengah skype ngan dye , dye ade bukak blog aku ni . lepas tu dye boleh pulak baca . gelak besar la aku bila dye baca . bayangkan lah mat salleh cakap melayu . "padi" jadi "pedy" . "cakap" jadi "kakap" . comel gila
 

dye punya usaha nak faham apa yang aku tulis kat blog ni , sampai dye google semua . aku sangat suka cara dye usaha . kan bagus kalau ade lelaki leaki kat malaysia ni yang ambil hati aku macam mamat ni buat . haihhhh . tak comel macam mat salleh ni pun tak pe lah . sungguh sungguh tu yang aku nak .


mamat ni comel gila . dye cuba cakap bahasa melayu . dye google apa yang dye nak cakap . lepas tu dye cakap dalam bahasa melayu . hahaha . comel gilaaaaaa .






dear lukas ,
if u read my blog , and i know u will . i just want to tell u that u've made me laugh and smiling . i really appreciate your effort when u google all those word . and when u pronounce it , it sounds so cute and sorry if im laughing at u . but u are so funny and cute . thanks for your time and effort . lukas please don't malu malu with me :D
love,
maya


oiiiii! baru aku perasan advertisement aku kat atas tu dah hilang . ahhhhh !aku dah ngantok . esok esok lah aku renovet balik . hohoii . selamt pagi semua . selamat malam aku :D



Thursday, April 14, 2011

puisi lewat malam

penat menaip . penat bercerita . relax minda relax jiwa . aku ingin berpuisi . puisi dari jiwa . maaf andai tak sempurna .



aku bukan bunga yang segar mekar
atau bunga yang hampir layu di tepi pagar
bukan si mawar penghias kamar
bukan juga si kantan dalam periuk dapur

bukan aku si kuning matahari
atau ungu si kembang pagi
putih hatiku bukan kemboja
yang hidup hanya menghias pusara

aku tidak se gah rafflesia
cantik rupa , sayang hodoh baunya
tidakjuga seliar anggerik eksotika
yang hidup elusif di hutan sana

kau kata aku tulip yang kuncup ?
originally from amsterdam
grown in bukit larut
lebih baik kujadi senduduk desa
biar sederhana tidak berpura

walau aku bukan padi yang penuh jasa
jauh sekali si bunga raya simbol negara
tapi bukan juga aku si lalang tidak berguna
sekadar amaran petani alpa

sudah aku katakan . . . .
AKU BUKAN BUNGA !!

-mayamasturahahmad-
aku bukan bunga.

Wednesday, April 13, 2011

sekilas ikan di lautan , ku tahu GAY ke PONDAN

adat manusia , bila menang diagungkan . bila kalah di perleceh . bagi peminat yang setia , bila menang mula menggila bila kalah senyap membisu . kekalahan the blues semalam sesuatu yang mengecewakan . aku malas komen banyak . nanti ade yang mempertikai .

yang pasti , the blues tetap dihati . kalah menang adat bertanding . sekali sekala kalah , tak salah . asyik menang je . penat angkat trofi .

kemarahan aku mara lagi di awal pagi . tengok sahaja status yang aku naik kan di facebook . sungguh marah , bengang dan meluat . itu yang aku akan mula aku tanam pada segelintir manusia songsang .

dunia semakin songsang . songsang ke arah kehancuran . umat manusia mohon segera bertaubat . maya, kau pun sama
aku tak kesah rintihan seorang wanita , aku tak heran rintihan seorang gadis .
tapi apa aku rasa kalau membaca rintihan seorang lelaki yang cenderung terhadap lelaki merintih tentang lelaki ?
AKU RASA MELUAT !
kenapa aku rasa meluat ? sebab bagi aku lelaki , kuat fizikal mental nya . dan aku tak kesah sama sekali , kalau si lelaki merintih pasal KERJA , TEMAN WANITA , DUIT dll .
tapi aku sangat meluat kalau si lelaki ni merintih pasal cinta si lelaki . tolong lahhhh ! AKU TAU KAU GAY DAN PONDAN . TAPI KAU DAH BOLEH TAK PAYAH NAK MERINTIH DAN TARIK PERHATIAN . dan aku sangat sangat lah MELUAT .
aku sebenarnya tak heran pun kalau pasal gay dan pondan ni . sebab hidup aku dikelilingi kawan kawan yan boleh tahan ramai nye lah cenderung kepada gay dan pondan . tapi kalau dah drama tu kuat sangat . nenek aku tengok pon meluat . konon tragis la nakTOREH TOREH TANGAN bagai . DRAMA dan TARIK PERHATIAN ! MURAHAN ! CHEAP PUBLICITY ! hehhhhh !!


bukan gay ini .





tapi yang ini punye GAY . haraaamm !!





dan juga ini .



hidup ni beragak lah . kau ISLAM . kau dah tau dalam islam gay tu HARAM . kau pun ade akal lah , boleh fikir . tak perlu nak canang satu dunia yang kau ni GAY .


kawan kawan aku yang gay dan pondan ,
maaf kan aku kalau entry aku buat korang sakit hati . tapi , sila ambil nota (take note) bahawa masyarakat sekeliling bukan semuanya boleh menerima anda . jadi beragak bila mengakui sesuatu . jangan terlalu membangga diri dan jangan lah meraih simpati di persisiran facebook . aku MELUAT !! jangan lah korang banned aku sebab buat entry ni . aku sayang semua kawan kawan aku . walaupun korang gay dan pondan . cuma jangan buat aku menyampah . lepas baca ni , jangan lah blasah aku kalau jumpa aku tepi jalan .
-maya-



TREND sangat ke jadi GAY ? yeaa . aku tengok kebanyakan mereka menganggap nya sebagai TREND . mereka laku kan apa sahaja untuk UP TO DATE .
UP TO DATE kepala hotak kau . !! semua lelaki kalau jadi gay , aku nak kahwin apa ? batu ? kayu ? bingai

Sunday, April 10, 2011

pendatang dan 4-0



hahhhh ! beberapa hari tak sempat nak update . singkat rasa nya masa 24 jam sehari ni . macam tak cukup je masa . pejam celik pejam celik dah berlalu sehari .


semalam , dalam perjalanan aku nak pegi keluar makan dengan family aku dekat muara , klang , aku nampak ade banyak rakyat rayat warganegara luar tengah bertungkus lumus kayuh basikal . mungkin diorang baru balik kerja .


aku sangat kagum dengan diorang . aku nampak diorang dekat atas highway port klang tu . lori besar besar keluar masuk , aku rasa , nyawa diorang sangat lah terancam . walaupun diorang lalu tepi tepi je , tapi lori lori besar tu mungkin tak perasan mereka .


kalau sekali lenyek , mereka beserta basikal lunyai weh . respect betul aku ngan diorang . nak jimat punye pasal , redah highway naik basikal je . aku rasa highway dengan kawasan perumahan dekat area situ agak jauh . mungkin dalam 2 km . tapi tak tau lah kalau diorang guna shortcut .
pendatang asing tanpa izin atau dengan izin ni sebenarnya ada jugak guna nya pada kita . bukan semua mereka membawa kesan buruk saja . tapi , biasa lah adat manusia . "yang buruk nampak , yang baik pejam mata".


aku tahu , kerajaan malaysia bukan tak boleh nak nyah kan mereka semua dekat malaysia ni . tapi mereka memang tak boleh sebab mereka memerlukan pendatang pendatang ni .






kerja keras , rajin , jimat cermat , usaha dan banyak lagi nilai murni yang susah kita nak jumpa kat rakyat malaysia , terutama bangsa melayu kita . tapi ade jugak segelintir mereka yang menyusah kan kita . ahhh lupa kan yang membuat onar .


kita bercerita tentang mereka yang membawa seribu pertolongan kepada kita . kalau xde pendatang tu semua , siap ke KLCC kebanggaan kita ? mungkin tidak . kalau xde pendatang asing , siapa yang nak jadi kuli orang kaya di negara kita ? pasti nya bukan kita . aku pasti semua itu .


lihat betapa mereka sanggup berasak asak dalam sampan macam tu ramai ramai . bayang kan lah kalau sampan tu karam ? sodaqallahalazim jawab nye semua .


rakyat malaysia yang mana nak kerja separuh mati dan dibayar dengan ciput ? aku pasti tiada . semua pendatang asing kat malaysia ni kebanyakan nya bekerja dan menggadai nyawa untuk upah yang tak seberapa . aku kagum dengan mereka . sangat kagum . kemiskinan membawa mereka datang ke tempat kita .



kalau takde mereka macam mana kita ??


alamat nya , semua bangunan bangunan jadi sarang penagih , kedai kedai makan pakai pinggan polisterin , rumah rumah orang kaya akan jadi tempat penternakan tikus dan lipas dan pelbagai lagi makhluk perosak. betul tak ? korang dah besar , pandai lah pikir sendiri .
bagi aku , aku memang semak mata tengok diorang menyemak kat malaysia ni . tapi nak buat cane , dah mereka diperlukan kat malaysia ni .


walaubagaimanapun , aku memang tak suka diorang kat malaysia ni . rasa macam menyemak je . tapi nak buat cmne . redha je . aku tak suka aku tak boleh buat apa pun . sebab ternyata mereka diperlukan . tadi masa aku ngah tapau mee goreng taknak sawi kat kedai awe ,




aku terdengar dengar , kelantan kalah teruk malam ni ? 4-0 ? bakpe gitu be ? hahaa. cian abe abe klate .


barisan pemain negeri perak . hero keme .



kepada yeop yeop yang gomo abe klate tu , ate kome memang power ! heeeee . sabo je ler . seronok nenek aku kalo dengo ni . huheeee
"kalau kau hebat , kau ta perlu canang satu dunia yang kau hebat .dunia akan tahu sendiri yang kau memang hebat" -maya-

Friday, April 8, 2011

ENTRY BONUS :)

harini aku baik hati sikit , aku ade copy beberapa lawak jenaka . buat mereka mereka yang ade masalah rumah tangga ke , PMS ke , masalah batin ke , dan segala jenis masalah , selamat membaca . kalau tak ketawa , senyum pun jadi laaa :)

(BINI)
Kalau dapat bini muda nampak BABY DOLL.

Kalau dapat bini sederhana muda pulak nampak BARBIE DOLL.

Tapi bila dapat bini tua nampak PANADOL!!!


(PUTUS)

dol : aku ngan awek aku dah putus,pastu dia kirim pic dia peluk jantan lain

sarip : mak aih dasatnya

dol : tu pasal la aku hantar pic tu kat bapak dia




(BANDUAN)

pada suatu mlm..seorg banduan telah berjaya melarikan diri dari sebuah penjara...dengan masih berpakaian jalur hitam putih ..banduan tersebut telah memecah masuk sebuah rumah bg menggantikan baju dan mendptkan wang ringgt ... kebetulan pula dirumah terbabit..Ali,pemiliknya sedang ehem2 dgn isterinye...terkejut dgn banduan itu..mereka tdk sempt berbuat ape2 melainkan mengikut arahan banduan tersebut yg bersenjatakan parang kontot... selesai mengikat isterinya di katil...Ali di ikat pula di kerusi oleh banduan tersebut... tiba2..banduan tersebut naik ke atas bdn isteri ali lalu mencium leher isterinya dan kemudiannya pergi ke tandas...melihat keadaan itu..Ali terus berbicara:

ali:" syg...banduan tersebut nmpk menakutkan...syg bg jela ape yg die nk ok...syg jgn risau ok..abg tetap akan cintakan syg..."

isterinya: "tetapi syg lg risaukan abg.... sebb die telah berbisik dgn syg mengatakan abg sgt comel..dan die adalah gay.... die bertanyakan vaselin dan tgh mencarinya skrg.. abg bg jela ape yg die nak ok...abg jgn risau..syg tetap akan cintakan abg.."



(LAGU SEDIH)

seorang budak call dj radio

budak : hello bang saya terjumpa dompet berisi 1000,nama kat dalam ic MAMAT BIN TULU

dj : adik nak pulangkan ker dompet tu

budak : eh x lah, saya cuma nak tujukan lagu sedih jer,kat dia



(MAIN . SELIPAR)

Ada duo baranak tinggal kek hujung kg ni, Pak Abu dan Milah.. Milah ni taklah cantik sgt tapi selero jugak lah mato yg mandang kek dio ni..Seluruh jejaka di kg tu mmg syok abih kat Milah ni lebih2 lai.. satu mamat namoee..Ali.. Ali ni mmg dah target..kalau dapek kek dio Milah ni.. mmg dio nak 'overhaul' habih2..Pado satu ari... Ali ni tergorak ati nak ajak Pak Abu bersaing ke surau..alasan je tuh.

Ali : Assalammualaikum Pak Abu......

Pak Abu: Waalaikumussalam... ooo... Ali .. apo ko halnyo..

Ali : Tak ado apo Pak Bu.. den igt nak ajak Pak Abu bersaing ke surau..

Pak Abu: Oiih.. baguihlah.. tunggulah kojap..pokcik nak salin seluar dlm...ekau masuklah dulu..dok sini diam2 yo.

Sambil berlalu masuk ke bilik. dan tibo2.. Milah keluar dari biliknya... berkomban ajo membawo... sebakul pakaian yg nak di basuh.... di perigi luar romah ee..


Ali : Hi.. milah.. jom main

Milah: Ishh.. apo ko ni Ali.. tak baik ckp cam tu tau..

Ali : Alah sikit yo..

Milah: Tak buleh..tak buleh ( sambil terus keluar )

Ali : (dlm hati) Jago ko.. kan ku buleh..bulehkan...


Milah : (menjeling dan menjerit). Bapak.. milah kek perigi yo..nak cuci kain2 ni hah... tak yah kunci pintu ni.. Bye Ali.

Tetibo......

Pak Abu: Hah.. apo di tonung tu Ali.. dah jom kito poi..

Ali : Jom........................alamak Pak Ali.. mano selipa den ni..tadi ado kek sini..

Pak Abu: Ooo..ni mesti si Milah salah pakai selipa ekau.. gilah ekau mintak kek dio selipa ko tu.. dio ado kat perigi sano tu hah..pok cik tunggu sini..nak sodut rokok ni sebatang..

Ali : Yolah Pak Abu.. den poi mintak.


Ali pun merempuh masuk.. dan sekonyong2 ee nampaklah Milah yg tongah telanjang bulek.. comel... ajo segalo2..

Milah : Ishh.. Ali.. apo ni.. den jorit kang..

Ali : Jangan jorit.. bapak ekau yg suruh den dtg sini main..dio kato kalau tak main nanti den mati tongah jln..

Milah : Tipu ekau ni li...

Ali : Den tak tipu do.. ko dongar ni.. den buktikan (menjerit dongan kuat)...... Pak Abuuuuuu..Milah tak bori..

Pak Abu: (dari jauh melaung)... Milah.. tak baik... Ali nak copek tu...

Ali : Hah..ekau dongar tak?

Dan.. maka terjadilah perkara yg sesedap rasa adonye... tp kalau dah dasar buaya.. mmg dio tak pueh..

Ali : Sodapnya milah... eh.. den lupo plak.. bapak ekau kato tadi kalau dah raso yg kek dopan.. kono raso yg belakng jugak..

Milah : Den tak cayo cakap ko ni li..

Ali : Laaaaaaaaa... tak cayo lai.. ekau dongar den jorit ni.. Pak Abu.......... Milah kasi sobolah yooooooo...

Pak Abu : Patutlah lamo bona.. Milah main kan Ali rupanyo...(jerit) ............. BAGI DUO-DUO BELAH MILAHHHHHHHHHH!!



(RAJA TAKUT BINI)

Al-kisahnya, pada zaman dahulu kala, seorang Raja yang takut bini, telah memerintahkan sekelian rakyatnya, LELAKI sahaja, berkumpul di suatu tempat seumpama stadium zaman sekarang.

Titah Raja: Wahai sekelian rakyat beta, sesiapa yang takut bini, semua berkumpul di sebelah kanan beta. Dan, sebaliknya, di sebelah kiri beta.

Maka, tanpa berlengah kesemua yang hadir berkejaran ke sebelah kanan Baginda, kecuali seorang sambil memeluk sebatang tiang.

Titah Raja (dalam hati): Hari ini aku dapat ilmu tak takut bini.

Titah Raja: Wahai saudara, kemari mengadap beta.
Lelaki: Tuanku lah ke mari ke tempat patik.

Titah Raja: Eh! Kamu lah kemari.

Lelaki: Tuanku lah kemari.

Titah Raja: Heh! Aku Raja kamu. Kamu kemari.

Lelaki: Tuanku lah kemari.

Titah Raja (dalam hati): Tak pa, ilmu punya pasal aku pergi.

Lalu Baginda pun mencemar duli ke tempat lelaki tadi. Sesampai sahaja di tempat lelaki tadi, Baginda pun bertanya.

Titah Raja: Apakah rahsia sebenar kamu, tidak takut bini ?

Lelaki: Sebenarnya tuanku, patik lah orang yang paling takut pada bini.

Titah Raja: Kan tadi Beta telah arahkan, sesiapa yang takut bini ke sebelah kanan Beta. Kenapa kamu tidak menurut perintah Beta ?

Lelaki: Sebenarnya tuanku, ISTERI patik telah berpesan kepada patik supaya,Tunggu ditiang ini dan jangan ke mana-mana sehingga dia datang.




(DOA MAKAN)

“Alkisah… .. Seorang lelaki islam ponteng sembahyang Jumaat, sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu beruang.Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba2 dia berlanggar dengan seekor beruang.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang. Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua2 kakinya patah. Jangan risau .. ini bukanlah berita buruk ok. Ada lagi .. Berita buruknya adalah beruang tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah,” doa lelaki tersebut,”Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini .. Ampunilah aku ya Allah..makbulkan hajat ku ini.. jadikanlah beruang yang memburuku Muslim yang beriman .. tolong ya Allah! Aminnn..”

Tiba2 guruh berdentum! Beruang tadi tiba2 terhenti betul2 di hadapan lelaki tadi. Sambil menadah kedua2 kaki depannya ke langit .. beruang tersebut pun berdoa,


“Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azabbannar.Amin! “




(PAPA & MAMA)

Di suatu pagi, seorang anak lelaki keluar dari biliknya dan bertanya pada neneknya:

"Nenek, mana Papa dan Mama?"

"Mereka masih di dalam bilik..." neneknya menjawab.

Anak itu tertawa kemudian sarapan sendirian lalu pergi sekolah. Ketika pulang.. anak lelaki bertanya lagi pada neneknya:


"Dimana Papa dan Mama?"

"Mereka masih di dalam bilik" neneknya kembali menjawab.

Anak itu tertawa geli, lalu menghabiskan makan tengaharinya dan pergi bermain. Malam harinya barulah anak lelaki tadi pulang untuk makan malam. Sebelum makan, si anak itu bertanya lagi pada neneknya:

"Di mana Papa dan Mama?"

"Masih di dalam bilik" jawab nenek.

Anak itu tertawa geli.

"Kenapa dari tadi aku perhatikan engkau ketawa saja?!" tanya neneknya dengan nada tinggi.

Si anak menjawab,

"Semalam Papa masuk ke bilik saya untuk meminta gel pelembab kulit, tapi saya bagi gam Super Glue



(BIJAK)

MOSTI sedang mencari angkasawan utk dihantar ke marikh. Walaubagaimanapun, mereka hanya boleh pergi sahaja, dan tidak akan pulang ke bumi.

Calon pertama, seorg engineer di tanya berapa banyak wang yg dia mahu."Sejuta" jawapnye "Saya nak sumbangkan utk anak-anak yatim."

Calon seterusnya adalah seorg doktor. Dia juga di tanya soalan yg serupa. Dia menjawap, dua juta ringgit. "Sejuta saya nak bagi kat family saya. Yg sejuta lagi saya nak derma utk buat research dan experiment."

Calon terakhir adalah seorg peguam. Bile ditanya berapa banyak yg dia mahukan, dia berbisik ke telinga panel temuduga, "3 juta ringgit."

"Kenapa lagi banyak dari yg lagi dua calon?" penemuduga bertanya.

Peguam itu menjawap, "Kamu bagi saya 3 juta. Saya bagi kamu sejuta, Sejuta saya amik. Kemudian yg sejuta lagi tu, kita guna utk hantar engineer tu ke marikh"




(BAIK HATI)

kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi kesebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma di edarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.

Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan kedalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu . Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu

"Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".



(MURID PINTAR)

Disebuah tadika yg baru seminggu menerima murid baru, seorang guru cuba utk mengkaji pengetahuan sedia ada murid2nya.

Guru : murid2 semua, hari ni kita belajar mengenal nombor. ckg akan tanya beberapa soalan, sapa tau jawapannya, sila angkat tangan.

Murid2: baik ckg.

Guru: soalan pertama, selepas no 1, no brp?

Murid A angkat tgn dan terus jwb: no 2 ckg.

Guru : bagus. soalan kedua, selepas no 5, no brp?

Murid A angkat tgn dan terus jwb: no 6 ckg.

Guru : ok bagus, kalau boleh murid2 yg lain pun cuba jwb ye. soalan ketiga, sebelum no 9, no berapa?

Seleps senyap sekejap....

Murid A angkat tgn lagi dan terus jwb : no 8 ckg.

Guru : bagus. awak mmg pandai. sapa ajar awak?

Murid A : ayah saya ckg.

Guru : hmmm, bertuah awak dapat ayah yg rajin ajar anak2. baiklah, ckg test awak satu soalan lg ye.

Murid A : baik ckg.

Guru : selepas no 10, no berapa?

Murid A dengan pantasnya menjawab : Joker ckg.

JURURAWAT , KUNGFU dan BIEBER

sampai je kat bsn (bank simpanan nasional ) aku terus usha kaunter yang kosong . okeh , nampak dah target aku . akak cun yang umur lebih kurang awal 30-an . dye punye contact lens , pergghh ! mengancam . big eyes tuuuu . aku pun terus tanya pasal pin uitm .




malan nasib aku , aku terlambat . pin untuk uitm dah tarikh tutup 31hb lepas . hampa hati aku (padan muka sapa suruh lengah lengah )
untuk pengetahuan semua , aku akan buat permohonan kemasukan ke PPUM dalam bidang KEJURURAWATAN . heeeeeee :D


lepas ni kalau ade rezeki boleh la panggil aku akak nurse . hihi . kalau nak retro sikit , akak misi . huhu .




korang kenal budak kat gambar atas ni ? ishhhh tak remaja ar kalau tak kenal kann . hihi
dalam dua tiga hari ni , aku tak paham kenapa stesen stesen radio kat malaysia ni sebok dok main lagu JUSTIN BIEBER . kadang kadang 1 lagu tu 3 kali ulang kat 1 stesen . kenapalah sebok sangat ngan justin bieber tu . promote la sikit artis artis malaysia ni . apa tak cukup best ke artis malaysia ni ?


tadi , lepas aku balik dari bsn , aku lepak dekat taman jaya kejap . sebab time tu hujan . lagi pun time tu memang waktu puncak . jalan confirm jam gila punye .
dalam pukul 7.30 aku gerak balik . alhamdulillah , jalan tak berapa nak jam dah cuma perlahan je . lagi pun hujan tak berhenti lagi .


tengah aku dok fokus tengok jalan , tibe tibe ade satu saga baru kaler putih selang keta aku . memang tekedut jugak lah aku . baru aku nak bukak mulut nak maki hamun , mata aku tak lepas pandang kat keta tu . terkesima aku seketika :O





dalam kereta ada dua orang , aku tak pasti suami isteri , tunangan , atau pakwe makwe . tapi yang pasti yang si pempuan tengah menghempuk hempuk si lelaki pakai hand bag beliau .


yang si lelaki plak guna tangan kiri dok tepis hempukan pempuan tu . pergggghhh . tragis weh aku tengok lelaki tu . mana nak control stereng , mana nak defend diri . agak kuat jugak la minah tu hempuk laki ni . (kalau aku jadi mamat tu , aku dah tonyoh muka pompuan tu kat tingkap)
rasa simpati mula terbit kat hulu hati aku . kesian kesian . (geleng geleng kepala )


drama sampai ke penghujung lepas aku masuk simpang kiri dan kereta tu terus menuju ke tol . aku rasa perempuan tu tak patut buat macam tu . kalau ye pun nak ber kungfu bagai , jangan la dalam keta . kesian abang kat sebelah tu nak memandu . kang kalau terbabas sape yang susah ? kang nak kene call ambulan bagai . kan dah leceh . jalan jem lagi nanti . maklumlah , rakyat malaysia kan perihatin .


kalau tak tahan jugak , nak jugak ber kungfu , bertaekwando , bersilat ke , jangan dalam keta . lagi kalau tengah memandu . bahaya dalam kereta . dah la sempit . keluar berhenti tepi jalan . banyak sikit ruang . luas sikit . boleh bukan kuda kuda , bunga ke . hihi .


aku mohon dekat stesen stesen radio kat malaysia ni , stop lah main kan lagu justin bieber . lemas dah aku dengar . mainkan lah lagu malaysia ni . lagu keroncong ke , zapin ke . (tradisional aku ni) .
dan kepada awek awek , bini bini , tunang tunang , yang bengang ngan pasangan korang , jangan ler menunjuk kan kehebatan korang dalam kete . kang tak pasal kau dengan pasangan kau pergi batu dua . (choyyy!)


aku nak mandi . maklumlah . bukan dok kat amareka . duduk malaysia ni panas sikit . tapi aman . ceriakan hari anda dengan senyuman :)

Thursday, April 7, 2011

PROTESTOTERON

dari pagi tadi aku bangun , aku cuak betul kalau terdengar suara cik mon . aku risau je dye pekik pasal pasu dye . nasib aku baik sebab dye tak kata apa apa pasal pasu tu . mungkin sebab dye malas nak cakap atau dye memang tak tau . aku risau je dye mintak ganti rugi . haiiihhh . aku dah la nga kering kontang .


tengah hari tadi , masa aku nak keluar g kedai , aku tengok pasu bunge cik mon dah ganti . sebab masa aku langgar tu , aku bio je pokok palma tu bogel xde pasu . hihi . ternyata , cik mon memang banyak stok pasu .


andai kata , sedara cik mon , atau cucu cik mon , atau anak cik mon , mahupun sape sape yang berkenaan dengan cik mon baca entry ni , nanti jumpa cik mon , kate ngan dye aku mintak mahap . kite jiran , takan pasal pasu nak bekire kan ? :D
ahhh . . persetankan cik mon . aku ade bende lagi penting nak tulis .






ni antara gambar yang abang kamil shoot semalam . aku yang mana 1 ? korang dah besar . pandai pandai berdikari cari sendiri .



petang tadi , sebelum citer kemboja yang boleh tahan best kat tv3 tu , aku sempat selak surat khabar yang aku pasti bukan surat khabar harini . aku ade terbaca 1 entry kecik dekat surat khabar metro (bukan nama sebenar) yang tajuk nye "AS MUFLIS 15 MEI ".


lepas aku tengok tajuk tu , dalam hati aku ketawa besar . padan muka kau . tu lahhh . bom sana bom sini . hutang sampai ber trilion trilion . walau dalam hati aku tau , kalau AS muflis , negara kita pun akan terkena tempias nye . sebab negara kita pun ade bisnes ngan diorang lkan ? (ini aku agak la . aku bukan update pun info2 terbaru ni )


aku perhati , kat facebook , bukan main ramai lagi yang memberontak pasal harga minyak naik . lepas tu kat area rumah aku ni , bukan main banyak lagi banner marah kan kerajaan pasal naikkan harga barang . siap buat dalam bentuk perlian "TERIMA KASIH KERAJAAN KERANA NAIKKAN HARGA BARANG " sentap pakcik najib kalau baca . kang kalau pakcik najib merajuk sapa nak jawab ? sapa nak jadi pedana menteri ? haihhh .


okay , mungkin ada yang baca blog aku , akan pandang enteng dengan tulisan aku , sebab mungkin korang anggap aku ni budak hingusan atau rasa aku ni tak cukup bagus ak cakap ape ape . tak pe . aku tulis apa aku rasa ikut hati akal aku kann ? sukahati aku laa .


korang tanak kan negara kita muflis macam amareka tu kan ? kalau tak nak , kenapa merungut kalau kerajaan naikkan harga barang ? minyak naik 20sen , tapi korang tau kan berapa banyak subsidi yang kerajaan bagi kat kita ? tepung , gula , minyak , banyak lagi .


aku rasa kita sebagai rakyat , tak boleh la nak memberontak je . lepas tu bila tak puas hati , buat perhimpunan . apaa lahh . kan lagi menyusah kan . korang bukan tau kalau kerajaan terpaksa bayar gaji abang abang polis , rela , bomba , ambulan yang hemsem taff dan macho tu . lagi kalau korang semua buat hal bagai , kene lah bayar overtime semua abang abang hemsem taff dan macho tu .


kalau korang rasa tak puas hati , minyak petrol naik harga , apa kata korang tapayah pakai kenderaan yang pakai petrol . pakai basikal ke , kereta kuda ke (ha , kereta jugak ) , beca ke , lagi afdal kalau jalan kaki :D


kalau korang rasa rugi je beli keta mahal mahal dan nakk jugak pakai kereta korang yang power gila tu tapi tetap nak protes harga petrol , korang isi je tank keta korang dengan teh o ke , nescafe o ke . nak lagi afdal , urine korang . kaler lebih kurang kan . kereta korang mesti xde hal punye .

kerajaan pun ade bagi kite kemudahan lain kan . kenderaan awam kan banyak , korang naik lah kenderaan awam yang ada . lrt , bas , komuter , monorail dan lain lain . kalau tak nak jugak . lantak korang lah . pandai pandai hidup .


okay ? sebarang komen , cadangan , usul , cacian , makian , sila tulis di ruang komen bawah ni . kalau rasa macam takot2 , takpe , boleh komen sebagai anonymous . aku tak kesa . aku redha je .
and and , selamat hari jadi kat abang aku mohd rudy (click untuk view blog tahap gaban beliau yang power tahap gaban). semoga panjang umur dan murah rezeki . and , takkan iman sorang je bang ? produce la 2 3 4 lagi . hihi

Wednesday, April 6, 2011

TAK TAHANNNN.

pukul 1 tengah hari , lepas aku beli nasi goreng ayam abang mus , tibe tibe sampai mesej aqilah , membe aku merangkap jiran aku , ouhhh . baru aku teringat aku dah janji dye nak bawak dye jumpa cikgu aku nak tanye pasal no rujukan bla bla bla (maleh nak citer) .
okeh , da setle semua , aku pun balik rumah . sampai je umah , ade lagi mesej masuk . dari si sara . hadoii . aku baru ingat aku nak jumpe dye . haihhhh . telan air liur aku tengok bungkus nasi goreng ayam abang mus . haihhhh . gerak pegi usj 8 . dengan arahan jalan yang diberikan oleh abang kamil , 10 menet aku sampai dah . sampai je , aku pun lepak jap kt cc abang kamil tu . pastu kitorang gerak g padang lalang nak photoshoot si sarah ni dan seterus nye , bla bla bla (booringg )


mungkin nampak sememeh siket . tapi don't judge the rasa by the look derr . nasi goreng ayam rm3.50 , mana nak dapat wehh . sedap tapayah cakap la kan . macam ade ganja wa cakap lu .
okeh , hari ni memang hari gostan dan langgar mungkin . lepas aku penat melayan kerenah si sara ketot tu , aku pun nak gerak balik umah . stat enjin , vroom vroom (saje bakar line) . dengan yakin , aku pun gostan punye gostan (dalam hati sibok pikir nasi goreng ayam abang mus) , 


GEDEGANGGGG !! aku terkesima . . . 


toleh belakang , tak nampak apa apa . 


bukak pintu , keluar kepala , aku tengok terbaring dah lagenda biru yang aku pun tak tau sape tuan punye . aku punye tekedutt , aku membatu dalam keta tak tau nak buat apa . sampai lah abang kamil yang tolong bangun kan motor malang tu . hahahadoii . aku pun sempat kirim salam maaf kat tuan punye motor tu dekat abang kamil . huhu .

keluar je simpang , aku yang baru dua minggu dapat P ni macam biasa lah keliru nak masuk jalan mana . ahhhh ! malas aku nak pikir , selamber tok ayah aku masuk jalan yang aku suka sambil jeling kat sign board tepi jalan . dan ternyata sign board itu langsung tidak membantu . hampeh =.=
tengah aku sibok dok cari jalan , tibe tibe satu perasaan yang sangat biasa aku lalui , pundi kencing aku dah memberontak . 

aiseyyyy . tadi masa kat cc abang kamil , xde plak nak buat hal . aku pun sedaya upaya mempercepat kan perjalanan . 

tengah tengah jalan yang aku tak tau kat mana tu , aku nampak sign board tol . takpelah , aku dah biasa dah bayar bayar tol sesat ni . haihhhh . aku pun get ready lah duit rm 2 kat tangan . aku baru je nak hulur duit , akak tol tu dah hulur tiket tol . tibe tibe tangan aku macam sejuk , weyyyy kat mana aku ni ?? selalu aku tengok bapak aku dapat tiket tol masa nak balik kampung je .


aduhhhh . aku dalam hati dah tak sedap dah ni . aku pun teruskan perjalanan . dalam 5 menet lepas tu aku tengok keliling dah macam highway nak balik kampung aku . tibe tibe aku tengok sign board , "lebuh raya utara selatan " pergghhhhhhh ! aku nak pegi kelantan ke apa ni ? aduhhhhh . takpe takpe . dengan rasa konon konon power , aku pun jalan je . 

jalan punye jalan , aku rasa aku dah menuju ke jalan yang benar . aku nampak plaza tol . dalam hati aku bekata "ni berapa ratus plak aku kene ni ?=.="
aku tengok papan yang ade tulis tulis tu , RM 1.80 . elehhh . murah je . dye punye tiket aku dapat macam aku kene RM 18 ke . haha . aku tanye akak tol tu , mana jalan nak amek , dye kata kanan . aku bile sesat , aku lega sikit kalau jumpa tol , sebab boleh tanya jalan . haha .

bile aku dah nampak sign board "petaling jaya" aku lega dah . walau pun lega dah jumpa jalan , pundi kencing aku mash memberontak lagi ni . aku pun tekan minyak kasi laju sikit , nak cepat sampai . 

sampai je kat jambatan besar dekat area motorola tempat keje lama mak aku yang kini dah convert jadii freescale , aku dah rasa nak pitam dah . kereta punya lah banyak . aduhaiiii .
aku dah tekepit kepit dah ni . aku pusing volume radio . lagu nasyid kat hot fm , aku tengok jam , ouhhh dah nak magrib . tibe aku tengok lampu dah hijau . dengan semangat nye aku tekan clutch , masuk gear , nak pecut lah konon . malang nye , kereta satria depan aku ni punye hegeh hegeh , aku rasa macam nak turun keta , pegi tolak je keta beliau . lagi tiga kereta nak lepas , lampu dah tukar oren , sampai je kat satria ni , boleh plak dye berenti . fuhhhhh . ku punye stress , tapayah cakap la . 
 
aku dah tekepit kepit macam kuih kepit , mata aku dok jeling nasi goreng abang mus . trafic light ni kalau nk tunggu hijau balik memang lama lah . aku rasa pundi kencing aku dah nak explode da ni . haduiii . lampu dah hijau , aku pun semangat nak pecut . 

aku bagi signal kiri , satria depan aku bagi signal kanan . sempat gak aku usha driver nye , pergghhh ! laki bhai ! emsem pulak ! haihhhh . emsem tapi sangat lah bersopan . bagus boleh buat calon ! haha (dan dan je suke bile tengok emsem)

aku dah nak sampai umah , sampai je simpang umah aku , ade pulak keta yang nak keluar . hadoiii . dengan rasa sabar , aku pun gostan balik lah keta , kalau nak lalu dua dua memang besagat la citer nye . takpe . aku sabar . 

sampai je depan umah , aku nak parking . ini yang aku paling lemah nak pusing stering . hadoii . kadang kadang ade gak rasa macam nak pakai basikal je . tapi . . . (ahh lupekan )
 
sekali lagi aku nak gostan . kali ni , aku berhati hati sikit . usha belakang , ok . clearr . aku sempat jeling kat pasu cik mon kat garaj sebelah . betul betul sebelah tayar aku . dengan harapan akan lepas dan tak kena , aku gostan . ahhhh ! sangkaan aku meleset ! slow motion aku tengok tayar aku langgar pasu bunga palma cik mon . tapi dalam hati aku masih berharap tak pecah . 

PRANGG!! pecah . . .

aku usha keliling , line clear . aku keluar keta . kutip pasu . buang dalam tong sampah . perasaan ingin memprotes supaya tiada pasu yang boleh diletak kan berdekatan parking membuak dalam dada . dalam dua minggu ni , dua bijik pasu cik mon aku dah pecah kan =,=
tanpa berlengah . aku lari masuk rumah . . .


ahhhh ... legaaaa . .

Tuesday, April 5, 2011

pa wau nun dal alip nun

jatuh ituu mengajar kita untuk bangun . terjatuh dan ditertawa juga mengajar kita supaya tak mentertawa kan orang lain yang terjatuh :)

NAFSU dan DUIT . itu kehidupan . baik buruk dunia berlaku banyak berkisar tentang nafsu dan duit . lebih banyak yang buruk berlaku dari yang baik kan ? ya , memang banyak yang buruk terjadi .

ak teringat semalam , masa aku balik dari rumah salah sorang mbe aku . masuk je simpang NPE dari jalan klang lama , aku terperasan ade kelibat yang macam boleh blah la kan . memang cun . sempat aku perlahan kan kereta , aku perhati dan perhati , usha punye usha ,

PAPPPPP ! tepuk dahi aku ! pa wau nun dal alip nun . aiseymennnn ! dari jauh , dye punye mataaa , pergggghhhh ! cair bhai ! sekali dekat , halkum tesembul . hadoii .
kalau pukul dua pagi , duk melepek tepi highway , mekap macam nak kawen , ape lagi ? cari makan la tu . aku bukan nak menfitnah atau ape , tapi kalau korang kat tempat aku pun mesti akan cakap yang sama . tapi dye punye kedip mata , dari jauh aku dah cun lane kanan , terus aku bagi signal kiri . fuhhhh . ini baru aku tengok , kalau abang abang tengok ? lagi pukul 2 pagi , pergggghhh , mau jam tibe tibe . silap silap boleh belanggar . (jangan heran , aku memang suka tengok perempuan cantik ) . 

aku memang first time tengok macam tu , aku ingat selalu yang buat keje keje macam tu kat tempat tempat tertentu je , ade mak hayam bagai , tapi ni freelance bhai !
perkara biasa kalau kite dengar , manusia berbunuh bunuh , bergaduh pasal duit . terlalu biasa . takde yang nak diheran kan . apa pun sanggup dilakukan . susah nak jumpa manusia polos yang redha dengan kehidupan , melainkan yang MALAS .
untuk yang kes macam atas tu , kerja yang dilakukan , memang haram , tapi aku rasa , kita manusia tapayah kot nak hina hina bagai . dye tak kacau orang . dye buat kerja dye . okay , mungkin kita sebagai manusia kene saling tegur menegur , tapi , tegur menegur dan hina menghina adalah dua perkara yang berbeza .


perut perlu diisi , jasad perlu dilindungi . kalau tak de duit , mana nak dapat semua tu ? sekarang bukan zaman paleolitik ke , neolitik ke . boleh duk dalam gua. boleh makan daun hutan , ikan sungai . sekarang gua pun dah jadi tempat buat duit .


at least dye buat gak keje , takde lah mengharap belas ehsan orang . dosa tetap dosa . tapi kat dunia , hidup kene teruskan , dye pun dah besar , pandai lah dye berdikari . tau lah dye fikir mana baik mana buruk . korang kalau nampak orang macam tu , jangan la tambah dosa kering , g kutuk , hina atau caci orang macam tu . baik tadah tangan doa dye berubah . kalau malas , diam je .
selalu nya , orang sekeliling ni sangat lah merimaskan . sibok jaga tepi kain orang . dok sebok canang cerita orang . "kiah kiah , ko nak tau tak , anak si manap tuu , dye koje menjual . eee idak la aku orang macam tu " . selalu nye macam ni lah . kan ? kalau aku jadi kiah tu , aku amek tudung periuk , aku hempuk mulut macik tu . sibok nau nak jage tepi kain . nak jadi brodband . broadband pun kalah . laju tahap UNIFI woo .hishhh .

sekali terjatuh , kita mungkin luka , tapi luka itu yang akan memberi jalan bagaimana untuk mengelak dari jatuh sekali lagi .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...