diPOWERkan oleh , NUFFNANG

Sunday, April 10, 2011

pendatang dan 4-0



hahhhh ! beberapa hari tak sempat nak update . singkat rasa nya masa 24 jam sehari ni . macam tak cukup je masa . pejam celik pejam celik dah berlalu sehari .


semalam , dalam perjalanan aku nak pegi keluar makan dengan family aku dekat muara , klang , aku nampak ade banyak rakyat rayat warganegara luar tengah bertungkus lumus kayuh basikal . mungkin diorang baru balik kerja .


aku sangat kagum dengan diorang . aku nampak diorang dekat atas highway port klang tu . lori besar besar keluar masuk , aku rasa , nyawa diorang sangat lah terancam . walaupun diorang lalu tepi tepi je , tapi lori lori besar tu mungkin tak perasan mereka .


kalau sekali lenyek , mereka beserta basikal lunyai weh . respect betul aku ngan diorang . nak jimat punye pasal , redah highway naik basikal je . aku rasa highway dengan kawasan perumahan dekat area situ agak jauh . mungkin dalam 2 km . tapi tak tau lah kalau diorang guna shortcut .
pendatang asing tanpa izin atau dengan izin ni sebenarnya ada jugak guna nya pada kita . bukan semua mereka membawa kesan buruk saja . tapi , biasa lah adat manusia . "yang buruk nampak , yang baik pejam mata".


aku tahu , kerajaan malaysia bukan tak boleh nak nyah kan mereka semua dekat malaysia ni . tapi mereka memang tak boleh sebab mereka memerlukan pendatang pendatang ni .






kerja keras , rajin , jimat cermat , usaha dan banyak lagi nilai murni yang susah kita nak jumpa kat rakyat malaysia , terutama bangsa melayu kita . tapi ade jugak segelintir mereka yang menyusah kan kita . ahhh lupa kan yang membuat onar .


kita bercerita tentang mereka yang membawa seribu pertolongan kepada kita . kalau xde pendatang tu semua , siap ke KLCC kebanggaan kita ? mungkin tidak . kalau xde pendatang asing , siapa yang nak jadi kuli orang kaya di negara kita ? pasti nya bukan kita . aku pasti semua itu .


lihat betapa mereka sanggup berasak asak dalam sampan macam tu ramai ramai . bayang kan lah kalau sampan tu karam ? sodaqallahalazim jawab nye semua .


rakyat malaysia yang mana nak kerja separuh mati dan dibayar dengan ciput ? aku pasti tiada . semua pendatang asing kat malaysia ni kebanyakan nya bekerja dan menggadai nyawa untuk upah yang tak seberapa . aku kagum dengan mereka . sangat kagum . kemiskinan membawa mereka datang ke tempat kita .



kalau takde mereka macam mana kita ??


alamat nya , semua bangunan bangunan jadi sarang penagih , kedai kedai makan pakai pinggan polisterin , rumah rumah orang kaya akan jadi tempat penternakan tikus dan lipas dan pelbagai lagi makhluk perosak. betul tak ? korang dah besar , pandai lah pikir sendiri .
bagi aku , aku memang semak mata tengok diorang menyemak kat malaysia ni . tapi nak buat cane , dah mereka diperlukan kat malaysia ni .


walaubagaimanapun , aku memang tak suka diorang kat malaysia ni . rasa macam menyemak je . tapi nak buat cmne . redha je . aku tak suka aku tak boleh buat apa pun . sebab ternyata mereka diperlukan . tadi masa aku ngah tapau mee goreng taknak sawi kat kedai awe ,




aku terdengar dengar , kelantan kalah teruk malam ni ? 4-0 ? bakpe gitu be ? hahaa. cian abe abe klate .


barisan pemain negeri perak . hero keme .



kepada yeop yeop yang gomo abe klate tu , ate kome memang power ! heeeee . sabo je ler . seronok nenek aku kalo dengo ni . huheeee
"kalau kau hebat , kau ta perlu canang satu dunia yang kau hebat .dunia akan tahu sendiri yang kau memang hebat" -maya-

4 comments:

maisarah_ahmad87 said...

:) respect la lu derr.. hahahah

Lynn Matata said...

gomo klate gomo.BTW,nice blog darl

Anonymous said...

perak kalah dgn trengganu 3-0...

mayamasturahahmad said...

lynn , thanx awakkk :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...