diPOWERkan oleh , NUFFNANG

Tuesday, April 5, 2011

pa wau nun dal alip nun

jatuh ituu mengajar kita untuk bangun . terjatuh dan ditertawa juga mengajar kita supaya tak mentertawa kan orang lain yang terjatuh :)

NAFSU dan DUIT . itu kehidupan . baik buruk dunia berlaku banyak berkisar tentang nafsu dan duit . lebih banyak yang buruk berlaku dari yang baik kan ? ya , memang banyak yang buruk terjadi .

ak teringat semalam , masa aku balik dari rumah salah sorang mbe aku . masuk je simpang NPE dari jalan klang lama , aku terperasan ade kelibat yang macam boleh blah la kan . memang cun . sempat aku perlahan kan kereta , aku perhati dan perhati , usha punye usha ,

PAPPPPP ! tepuk dahi aku ! pa wau nun dal alip nun . aiseymennnn ! dari jauh , dye punye mataaa , pergggghhhh ! cair bhai ! sekali dekat , halkum tesembul . hadoii .
kalau pukul dua pagi , duk melepek tepi highway , mekap macam nak kawen , ape lagi ? cari makan la tu . aku bukan nak menfitnah atau ape , tapi kalau korang kat tempat aku pun mesti akan cakap yang sama . tapi dye punye kedip mata , dari jauh aku dah cun lane kanan , terus aku bagi signal kiri . fuhhhh . ini baru aku tengok , kalau abang abang tengok ? lagi pukul 2 pagi , pergggghhh , mau jam tibe tibe . silap silap boleh belanggar . (jangan heran , aku memang suka tengok perempuan cantik ) . 

aku memang first time tengok macam tu , aku ingat selalu yang buat keje keje macam tu kat tempat tempat tertentu je , ade mak hayam bagai , tapi ni freelance bhai !
perkara biasa kalau kite dengar , manusia berbunuh bunuh , bergaduh pasal duit . terlalu biasa . takde yang nak diheran kan . apa pun sanggup dilakukan . susah nak jumpa manusia polos yang redha dengan kehidupan , melainkan yang MALAS .
untuk yang kes macam atas tu , kerja yang dilakukan , memang haram , tapi aku rasa , kita manusia tapayah kot nak hina hina bagai . dye tak kacau orang . dye buat kerja dye . okay , mungkin kita sebagai manusia kene saling tegur menegur , tapi , tegur menegur dan hina menghina adalah dua perkara yang berbeza .


perut perlu diisi , jasad perlu dilindungi . kalau tak de duit , mana nak dapat semua tu ? sekarang bukan zaman paleolitik ke , neolitik ke . boleh duk dalam gua. boleh makan daun hutan , ikan sungai . sekarang gua pun dah jadi tempat buat duit .


at least dye buat gak keje , takde lah mengharap belas ehsan orang . dosa tetap dosa . tapi kat dunia , hidup kene teruskan , dye pun dah besar , pandai lah dye berdikari . tau lah dye fikir mana baik mana buruk . korang kalau nampak orang macam tu , jangan la tambah dosa kering , g kutuk , hina atau caci orang macam tu . baik tadah tangan doa dye berubah . kalau malas , diam je .
selalu nya , orang sekeliling ni sangat lah merimaskan . sibok jaga tepi kain orang . dok sebok canang cerita orang . "kiah kiah , ko nak tau tak , anak si manap tuu , dye koje menjual . eee idak la aku orang macam tu " . selalu nye macam ni lah . kan ? kalau aku jadi kiah tu , aku amek tudung periuk , aku hempuk mulut macik tu . sibok nau nak jage tepi kain . nak jadi brodband . broadband pun kalah . laju tahap UNIFI woo .hishhh .

sekali terjatuh , kita mungkin luka , tapi luka itu yang akan memberi jalan bagaimana untuk mengelak dari jatuh sekali lagi .

2 comments:

KANTA MATA KELABU said...

jalan2 sambil baca sambil follow.. maya follow rul balik tau.. huhuhuu

Anonymous said...

prmulaan n pngakhiran ayt yg cntik n sdp d'bace....truskan usha.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...